Afzien?

8 juni 2022 - Étretat, Frankrijk

Ja.
Soms valt het mee.
Maar regelmatig is het pittig.
In Nederland waren de afstanden groot en de dagen duurden daarom lang.
Hier in Frankrijk zijn de afstanden duidelijk korter maar hebben we te maken met het fenomeen steile heuvels.
Kijk..... We hebben ondertussen 777km (ja echt! Precies!) gereden en merken dat onze benen sterker en sterker worden.
En heuvels met een stijging tot een procent of 4 gaat ook nog wel.
Maar 10 procent dat is gewoon te veel.
Beginnen er aan en na 100mtr is het gedaan. We duwen dan de fiets omhoog tot we zien dat de weg weer afvlakt en klimmen er dan weer op.
Je moet bedenken dat we gewone stadsfietsen hebben, geen ondersteuning en dan ook nog eens 20 kg voor Renate en 30kg voor Jan als bagage erbij.
Misschien is de temperatuur hier niet zo hoog, ongeveer 17 graden, maar dat betekent niet dat we niet zweten.....
Regelmatig worden we door Fransen, die ons zien zwoegen om boven te komen, aangemoedigd.
Allez, Allez,  en dan nog wat. Maar dat verstaan we toch niet.
Dat is toch weer aardig van die Fransen.

Als toegift hebben we de laatste dagen tegenwind. En niet zo'n beetje ook.
Ben je boven op de heuvel moet je tegen de wind in boksen.
11 a 12 km per uur.
Maar goed... Het is wat het is.
En lekker dat het eten 's avonds dan smaakt!!

Alleen maar afzien?
Welnee!!!!
We rijden door heel mooie landschappen.
Prachtige dorpjes. En s avonds lekker uitrusten aan het strand met een mooie zonsondergang.
Hee!!! We klagen niet!
Wat een voldaan gevoel het geeft als je 's avonds het weer hebt gehaald.
En nu zijn we in Etretat.
Met z'n prachtige kliffen.
Vandaag wasdag en misschien vanmiddag wat slenteren in de omgeving.
Morgen wellicht wandelen op de kliffen.
Misschien dat iemand nog een leuke rondwandeling hier weet?
2 dagen niet fietsen en dan gaan we vrijdag weer verder naar Honfleur.
Opnieuw een prachtig stadje, naar het schijnt.

Tot zover.
Groetjes van ons
Jan en Renate

1. Henriët:
    8 juni 2022
    Niets anders dan RESPECT!!!
  2. Sytze:
    8 juni 2022
    Heel veel respect voor prestatie, helemaal op jullie Nederlandse fietsen! Jullie fietsen door een voor ons heel bekend gebied, wij stonden een paar jaar geleden ook op de camping in Escalles. Fort Mahon Plage is natuurlijk bekend en Mers les Bains en Etretat hebben we ook bezocht. Wat een mooi gebied, leuk om het door jullie ogen te zien!
  3. Pabe:
    8 juni 2022
    RESPECT!!!!! wat jullie doen op een normale fiets en ook nog eens vol gepakt.
  4. Alie Schouten:
    8 juni 2022
    Prachtig, weer zo'n mooi verslag. Maar die regen, wind en dan ook nog 10o/o klimmen......heel veel respect voor jullie. En wat een mooie foto's.
    Morgen lekker rustig genieten van de omgeving en vrijdag Allez Allez........
    Liefs uit Meppel
  5. Sytze:
    8 juni 2022
    Wandeltip: https://www.geoportail.gouv.fr/carte. Dit is een topografische kaart van heel Frankijk. Je kunt zoeken op plaatsnaam. Alle wandelpaden staan erop. Ik denk dat een kustwandeling het mooist is, zowel boven- als onderlangs de kliffen (bij laag water). Veel plezier!
  6. Jan Leusink:
    8 juni 2022
    Wow! Dat is nog eens een link. Daar kun je wat mee. Ik heb er een tijdje mee gestoeid maar ik loop vast op het Frans en mijn onhandigheid met internet.
    Maar ik snap wel dat je hier veel mee kunt.
  7. Sytze:
    8 juni 2022
    P.S. check even van tevoren waar en hoe je veilig onderlangs de kliffen kunt lopen: niet dicht langs de rotswand ivm risico op vallende stenen en hhbijet liefst bij afgaand tij, om geen risico te lopen om ingesloten te raken door het opkomende water:)
  8. Jack:
    8 juni 2022
    I think those Frenchmen are saying, "Crazy Dutchmen!" ; )
  9. Jan Leusink:
    8 juni 2022
    That's a possibility. But I think they say: never seen a Canadian doing something like that! 😉
  10. Henk Braakman:
    8 juni 2022
    Mooi om jullie zo te volgen
    Sterkte samen geniet van de mooie dingen
  11. Jan Gerrits:
    10 juni 2022
    Jan en Renate goed bezig sportief worden jullie er van
    Succes met fietsen