Amai! Helemaal vanaf Zwolle?

30 mei 2022 - Brugge, België

Vroeg de serveerster bij Isola Bella in Brugge.
Een alleraardigste vrouw die getrouwd is met de Italiaanse kok (uit Sardinie) en
 samen met hem een supergezellige pizzeria runt in Sint Kruis, een buitenwijk van Brugge.

Tja, als men vraagt over wie je bent en wat je doet en waar je vandaan komt dan geef je antwoord.
Iedereen die Renate kent weet dat ze niet van opscheppen houd en daarom : met de fiets vanaf een plekje, iets ten zuiden van Zwolle.

Vandaag hoorden we een paar keer mensen een dergelijke opmerking maken.
"Geen elektrieke fiets???". " Met een tent? "

En eerlijk.... Een beetje trots zijn we wel.
Maar we zijn nog maar amper 5 dagen onderweg....
Wat er allemaal nog kan gebeuren.....
Dus bescheidenheid is wel op zijn plaats, lijkt me.

Gisteren hebben we de zondag gebruikt waarvoor wij denken dat hij bedoelt is.
Rusten.
's ochtends een kerkdienst bezocht en s middags een wandeling gemaakt door het mooie centrum van Zierikzee.
En 's avonds op ons eenpits brandertje een heuse maaltijd bereid van spagetti met hamburgers in dobbelsteentjes gesneden, een bakje spagettigroenten en picante pastasaus.
Dat in de luwte voor de opening van onze tent.
De erg frisse maar ook stevige wind werkte uit alle macht tegen om de boel op te warmen.
Een hele uitdaging durf ik te beweren.
Na een uur lag er uiteindelijk dan toch een lekkere maaltijd op ons bord.
Snel dooreten anders is alles weer koud.....

De eerste regen hebben we afgelopen nacht ook gehad.
Gelukkig was het weer droog toen we de tent afbraken en alles op de fiets stuwden.
Om 8.42u. vertrekken we uit Zierikzee en na een kwartiertje rijden we over de Zeelandbrug.
En wat is dat gaaf! De Oosterschelde ligt er nagenoeg rimpelloos bij.
De wind is eindelijk gaan liggen en we kunnen vandaag genieten van een zeer zacht briesje die we soms zelfs mee hebben.
Na Wolphaartsdijk rijden we langs het Veerse meer.
Dan boodschappen doen bij de Jumbo in Arnemuiden want we zitten zonder brood en beleg. Meteen iets fruit mee en wat frisdrank.
Rond 12u rijden we Middelburg binnen.
De lange Jan en het stadshuis bekeken.
Renate had het al eens eerder gezien maar voor Jan was dit nieuw.
Echt leuk om als toerfietsers door zo'n mooie stad te rijden. Je bent in het verkeer misschien wat minder wendbaar door het gewicht wat je meetorst maar aan de andere kant kun je elke straat, elk steegje en pleintje verkennen.
Omdat we verder moeten, blijven we niet langer dan een half uur en fietsen we naar de fietsveer van Vlissingen die ons in nog net geen half uur naar Breskens brengt.
Op de boot hebben we mooi de tijd om ons brood op te eten.
Via allerlei kleine plaatsjes als Groede, Scherpbier en Oostburg komen we uiteindelijk in het prachtige Sluis aan.
Uiteraard maken we ook hier weer foto's en dan, na bijna 300km, komen we aan bij de grens met onze zuiderburen.
Google maps verteld ons waar de grens loopt en als we daar over heen rijden slaken we een weliswaar zachte maar wel heel triomfantelijke kreet.
België! Eerste vinkje!!

Het fietspad langs het Dammekanaal is vrij saai.
Maar het kleine dorpje Damme daarentegen is heel mooi.
Vanwege de dreigende lucht gaan we vrij snel verder.
Het laatste stuk naar camping Memling in Brugge.
Als het 18u is komen we aan bij de camping. We hebben 86 km gefietst en het is mooi geweest.
Helemaal achteraan, op het trekkersveld is nog ruimte voor ons en een half uur later staat de tent.
We wandelen langs de Lidl, waar we inslaan voor morgenochtend, en daarna na bovengenoemde pizzeria. Met een echte houtoven.

Morgen rustdag waar we hopen te gaan genieten van Brugge.

Groetjes Jan en Renate

1. Alie Schouten: