Contact

6 juli 2022 - La Teste-de-Buch, Frankrijk

Goedemorgen iedereen.

Zondag wordt ik wakker in Naujac, ik schrijf het voorgaande verhaal en neem alle tijd voor mijn ontbijt.
Het tentje had ik de vorige dag zo neergezet dat hij de hele dag in de schaduw stond.
Normaal wil ik juist zon, maar omdat het 28 graden zou worden en ik ook bederfelijke waren heb gekocht zaterdag, leek dat mij niet zo slim.
De tent staat precies tussen twee grote bomen in met een stevige bries die er door heen waait.
Eigenlijk nog best fris zo.....

Als ik een dienst heb gedownload en geluncht ga ik naar het strand 10km verderop.
En daar valt het ook al tegen qua temperatuur. Een frisse wind waait over het strand. Nooit niet 28 graden...
Achter een bunker valt de wind weg en is het lekker.
Ik kan mooi de dienst beluisteren terwijl ik de golven over het strand hoor rollen.
Als ik langs de hoek van de bunker kijk zie ik de zee zelfs...

S avonds gegeten en lang gebeld met Renate.
Tja, dat was het wel zo'n beetje.
Meer valt er niet over te zeggen.

De campinggasten, voornamelijk Duitsers, zijn aardig maar hebben hun gezin en zijn niet verlegen om een praatje.

S nachts komt er onweer over en 's ochtends om 7u weer.
Dat houd aan tot 8.45u.
Balen want nu moet ik de tent kletsnat inpakken.

De hele dag rij ik onder een bewolkte hemel naar het zuiden.
Door een bos waar geen eind aan lijkt te komen.
Het fietst wel lekker.
Weinig wind, in de rug en het terrein is glooiend.
Het pad slingert van links naar rechts en op en neer.
Als het 17u is ben ik aangekomen op de camping in Lege-Cap-Ferret.
Er zijn hier 2 campings en 2 restaurants.
Een uithoek, want verder is er niks.
Voor boodschappen moet je ruim 6km verderop zijn.
Ik koop maar een blik ravioli in het kabouterwinkeltje van de camping en samen met de spaghetti smaakt het eigenlijk prima.
Een Frans stel met een klein kindje van 1 jaar staat naast me met hun tentje.
Ze doen een fietstocht van een week.
Ze kunnen goed engels en we praten wat met elkaar.
Om niet te opdringerig over te komen hou ik het kort.
Het is een leuk, aardig stel maar ik heb de indruk dat ze het liefst op hunzelf zijn.

Ik wandel 's avonds nog naar het plaatselijke strand. Een mooie ruige branding verwelkomt me.
Helaas heb ik me vergist in de temperatuur.
Het is best fris en ik heb enkel een t shirtje aan en na een half uur besluit ik weer te vertrekken.
Op de ravioli kun je blijkbaar prima slapen want ik slaap als een os die nacht.

Gisterochtend om 9 uur rijd ik de camping weer af en het terrein veranderd geleidelijk van een achtbaan naar een vlakte met lange rechte fietspaden.
Na een uurtje kan ik bij Bricorama, een soort van Welkoop, gasbusjes kopen. Dat was wel nodig want zonder gas is het lastig koken.
Op de fietspaden is het behoorlijk druk.
Zo druk heb ik het, behalve in Nederland, nog niet eerder meegemaakt.
Of dat komt omdat de paden langs de randen liggen van diverse plaatsen zou kunnen. Maar er zijn ook veel fietsers die de Velodyssee doen. Dat zie je wel aan de volgepakte fietsen.

Het is vandaag onmiddellijk lekker weer en de temperatuur loopt 's middags op naar 27 graden.
Ik ben er blij mee, zeker ook omdat zo stiekum aan Spanje aan de horizon gloort.
Het duurt nog wel even maar dan kan ik geleidelijk aan wennen aan warmte.
Segovia gaf vandaag 33 graden aan, oplopend naar 35 over een paar dagen......

S middags na het boodschappen doen stap ik uit de supermarkt en kijk snel de laatste 20 kilometers van de Tour de france.
Wout van Aert rijd bij Escalles het peloton aan gort op de helling waar Renate en ik ook tegen op hebben gefietst/gewandeld.
Weliswaar reden wij de tegenovergestelde richting maar toch....
Beide kanten zijn erg steil.
Dan pas krijg je echt respect voor de enorme power die de profwielrenners hebben.
Leuk om de omgeving weer terug te zien op TV.

Na een paar kilometer kom ik aan bij de camping in Cazaux.
Vanuit daar kan ik binnen redelijke afstand met de fiets naar Dune du Pilat.
De tent staat in no time en eigenlijk heb ik weinig trek.
Ik hang wat voor de tent, internet een beetje,
en heb nergens zin in.
De ketting van de fiets moet gesmeerd worden en tot mijn schrik loopt het luchtbed  vrij snel weer leeg.....

Effen een dipje...
Ik verman me en besluit om eten te koken.
Na het eten bekijk ik het luchtbed maar eens en kan niks vinden.
Wel merk ik dat er veel gruis binnenin zit.
Wellicht dat dat in het ventiel komt....
Ik pruts wat aan het ventiel en nu blijft de lucht er wel in.... Vandaag maar eens het gruis er uit zien te krijgen.

Als ik moet samen vatten hoe het gaat nu?

Qua lichamelijk ben ik werkelijk verbaasd.
Als vrachtwagenchauffeur heb ik niet meteen een beroep waarbij ik mijn lichaam intensief gebruik.
Sporten doe ik niet.
En toch voel ik me lichamelijk sterker dan toen we vertrokken op hemelvaartsdag.
Mentaal is een ander dingetje.
Als ik op de kaart kijk waar ik me nu bevind dan ben ik een heel eind op weg maar ik moet ook nog een heel eind.
Al bijna 30 keer de tent op gezet en afgebroken. Bijna 2000km gefietst....
En de zwaarste kilometers (in Spanje) moeten nog komen.
Maar die dagen zijn duidelijk korter.
Op een paar uitzonderingen na.
Wat wel lastig is, maar daar heb ik zelf voor gekozen toen ik aan dit avontuur begon... is het weinige contact wat je hebt.
De meeste mensen hebben geen behoefte aan een solofietser.
En de mensen waar je goed mee kunt verlaat je de volgende dag weer, of over 2 dagen...
Daarom vind ik het fijn om 's avonds met Renate lange telefoongesprekken te hebben.
En..... jullie reacties lees ik graag.
Al gaat het misschien nergens over toch doet het wat met me.
Een beetje support is altijd leuk.
Ik waardeer dat enorm.
Ook al reageer ik niet op alle berichten daarom wordt het niet minder gewaardeerd.
Soms ben ik ook best moe aan het eind van de dag en heb er geen zin in..
Sorry....

Ik wens iedereen een fijne dag.

Groetjes Jan

Ps. Nog een opmerking over Cazaux, de plaats waar ik nu ben. Er zijn 2 Cazaux. Wil je het opzoeken : het is vlak onder La-Teste-de-Buch.

1. Erna Borst:
    6 juli 2022
    Hi Jan! Ik lees je reisverhalen altijd met veel plezier! Wat kan jij goed schrijven zeg! Wanneer je vrachtwagenchauffeur af bent, weet ik wel een nieuw beroep voor jou😊 Mooi om te lezen dat je ervan geniet en wat een fijn vooruitzicht hè dat straks Renate je weer komt opzoeken! Goeie reis verder en vooral geniet van alles! Groetjes Erna
  2. Jan Leusink:
    Of wielrenner..... 😉
  3. Gerry Broekhuis-Leusink:
    Hoi Jan,
    Weer met interesse je verhaal gelezen.
    Ik merk dat het soms best zwaar is zo in je eentje op de fiets ver van huis.
    Het is mentaal en psychisch ook een hele uitdaging zo’n pelgrimstocht. 🚴🏻‍♀️
    Het gaat je vast lukken met de mooie Algarve voor ogen. Het is daar prachtig!
    De stranden, de witte huizen waar overdadig de bloemen tegenaan bloeien.
    Ik heb verder nooit iets gestolen, maar rijdend door de boomgaarden met sinaasappels, konden ik mijn mede reisgenoten de verleiding niet weerstaan om zo’n grote sinaasappel te proeven.
    Hij was heerlijk!
    Zet hem verder op, richting Spaanse grens. Groet uit Elburg.
  4. Jan Leusink:
    8 juli 2022
    Oei! Dat had ik niet gedacht van je🤔. Maar ik heb dan ook het "geluk" dat de sinaasappels nog niet rijp zullen zijn.
    Voor mij is de Algarve nieuw. Ik ben benieuwd...
  5. Chris en Wil:
    6 juli 2022
    Ha, Jan. Net je verslag gelezen. Ik zit in onze voortent . Nog steeds op de camping in Heerde. Wat leuk om te lezen, dat het fietsen je lichamelijk steeds sterker maakt! Terwijl je denkt dat je , zonder ervaring, doodmoe en vol spierpijn, het op zou moeten geven......Ga door, joh!
    Je kunt goed schrijven. Ook al gebeurd er niet wat spectaculairs, zijn je verslagen toch fijn om te lezen!
    Een goede fietsdag toegewenst!
  6. Jan Leusink:
    6 juli 2022
    Wanneer er iets spectaculairs gebeurd is het meestal iets waar je, op het moment dat het gebeurt, niet op zit te wachten.
    Als alles loopt zoals je hebt gepland valt er ook weinig te vertellen.
    Pas als het fout gaat dan is het balen maar wel iets waar je later over kunt vertellen.
    Kijk maar naar programma's als het roer om.
    Het word pas interessant als er van alles misgaat.
    Maar ja, dit is West Europa en ik hoop dat het loopt zoals gepland.....
    Een luchtbed wat leegloopt vind ik al genoeg "balen" maar waarschijnlijk weinig interessant om te lezen.
    Trouwens, liep vannacht niet leeg. Zojuist wel alle zand/gruis eruit gehaald.
    Als mens ben je sterker dan gedacht. Al voelt dat misschien niet zo als je moe bent en het tegenzit.. De kunst is om dan niet bij de pakken neer te gaan zitten en op te geven....
  7. Pabe:
    6 juli 2022
    Hoi Jan, ik heb je reisverslag weer met plezier gelezen,ik denk wel eens je kan wel schrijver worden......hahaha.Ja Jan alleen is maar alleen....je kan niet iets ff delen onder weg,maar dat is wel vervelend.
    Wij denken aan jouw.
  8. Jan Leusink:
    8 juli 2022
    Ik kan niks delen, dat klopt.
    Maar het is zoals het is.

Schrijver worden laat ik over aan degene die dat kunnen.
  9. Henk en Annie Woertink w:
    6 juli 2022
    Leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje mee leven ,met de "eenzame " fietser hoop toch ook dat je ervan geniet ,net wat je zegt als er wat bijzonders gebeurt schrijf je ,maar dan hoop ik dat je weinig hebt te schrijven ,uitgezonderd de leuke bijzonderheden ,groeten hier van de waterkant Henk is aan het vissen in Giethoorn en de camper mee,dus alles bij de hand ,ook genieten ,groeten ook voor Renate
  10. Jan Leusink:
    Hoi Annie.

Leuke reactie.
    Heeft Henk nog wat gevangen of was het bord 's avonds leeg?
  11. Alie Schouten:
    6 juli 2022
    Hey Jan, dankjewel dat ik weer een stukkies met je mee mocht fietsen:):):).....nou ja, zo voelt het een beetje als ik je verslag lees. Mooi verhaal weer. Gelukkig heb je een power-vrouw die je op afstand weer moed in kan praten als je een dip hebt. Nogmaals, respect voor wat je onderneemt in je 1tje. Zoals je zelf zegt, je was niet sportief......nou, petje af voor jou.
    Tot je volgende verslag
  12. Jan Leusink:
    8 juli 2022
    Ja, Alie. Renate is een power rouw.

Ze praat me elke dag weer bij.
    Dat is weer fijn.
    Het is niet zo dat ze me moed moet inspreken want ik ben vastbesloten om Portugal te halen.
    Maar het is gewoon fijn om iemand te spreken die je goed kent.
  13. Jolanda broekhuis:
    6 juli 2022
    Hej Jan, ik lees trouw je verhalen over de reis en hoe je het ervaart. Superleuk hoe je ons meeneemt in je belevenissen. Hoe stoer om gewoon te doen waar je al tijden van droomt. Ik kan me voorstellen dat er ook een hele zorgvuldige voorbereiding aan te pas is gekomen. Volhouden hoor en Beaucoup de plaisir gewenst!! Hartelijke groet uit Zwolle,
    Jolanda
  14. Jan Leusink:
    Hoi Jolanda.
    Leuk dat mijn nicht(je) reageert!
    Ik ben niet stoer hoor. Misschien is Renate veel stoerder.
    Zij offerde haar vakantie op voor mij om met mij een stuk mee te fietsen.
    En zij vind het goed dat ik 2 maanden weg ben.
    Ik doe alleen iets waar ik altijd van droom.
    Elke keer als ik in Nederland iemand of een stel zag fietsen dacht ik: dat zou ik ook willen.... Maar..... Maar wat?
    Je werk.... Je vrouw....geen inkomen... Zo lang alleen...
    Op het moment dat ik bedacht dat het nu het moment was zat ik zonder werk, en Renate gaf aan er geen moeite mee te hebben. Een half jaar was haar iets te gortig.... 3 maanden kan ik ook prima mee leven.
  15. Henk:
    7 juli 2022
    Vanuit Zierikzee nog een rampenverhaal voor de afwisseling? Door de windhoos van laatst is in de binnenstad van een huis het dak 15 cm opgetild, daarna de voorgevel naar binnen gedrukt, waarna het dak weer neerviel. Geschatte kosten om deze ravage te herstellen: ongeveer 1,5 ton... Deze mensen slapen voorlopig bij familie. Jan, je doet het geweldig en bent gelukkig net een mens die het wel eens even lastig heeft... en in staat is weer over zn schaduw heen te springen. Volhouden, de mooiste meters komen er aan!
  16. Jan Leusink:
    8 juli 2022
    Het zal je huis maar zijn.... En hoe lang het nog duurt voor het weer klaar is...
    De mooiste meters komen nog... Klopt... Maar ook de zwaarste.. Behalve de laatste
  17. Gerdien:
    Hoi.
    Leuk om je ervaringen en verhalen te lezen.
  18. Jan Leusink:
    8 juli 2022
    Dankjewel. Alles goed in de U.S.A?
  19. Alie Schouten:
    Hey Jan, zeker weten ga jij Portugal halen
  20. Sytze:
    9 juli 2022
    Ik vind het bijzonder hoe ik op deze manier jou reis kan mee beleven. Ook een dip hoort bij zo'n reis. Ik heb zelf ook wel alleen op de fiets door Europa gereisd (hoewel niet zo lang:)) en had ook wel eens zulke dips vanwege een gebrek aan contact. Ik heb gemerkt dat je de momenten dat je wel leuk contact hebt nog meer gaat waarderen en ook dat dat soort dips tijdelijk zijn en weer over gaan. Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
  21. Jan Leusink:
    11 juli 2022
    Het is net het leven. Ups en downs.
    Menselijk contact is wel fijn is iets wat je dan ontdekt.
    Tenminste... Sommige mensen😉