Het uiterste zuiden van Frankrijk

15 juli 2022 - Saint-Jean-de-Luz, Frankrijk

Goedemorgen iedereen.

Even een opmerking vooraf.
De bosbranden in Frankrijk zijn ver hier vandaan. Dune du Pilat wat in het nieuws is,   bevindt zich zich 180km hier vandaan.
De weersverwachting hier zijn 29,34,36 en 36 graden. Dinsdag 27....

Het zijn de laatste dagen ook warme dagen geweest.
Je zou je bijna afvragen waarom ik ooit een jas en lange broek heb meegenomen?
Er is vanaf het laatste verslag geen dag geweest dat het onder de 30 graden was.
Lekker! Tenminste dat vind ik.
Wel is het 's middags minder aangenaam om nog te fietsen.
Daarom vertrek ik de dagen dat ik wél fiets mooi op tijd.
Half 3 ben ik meestal al op de camping.
De laatste campings waren voornamelijk boerencampings.
Eenvoudige campings waar ik meestal voor 10 Euro kan staan.
Er zijn ook best veel zon en zee liefhebbers die hier de camping als uitvalbasis gebruiken.
Tja, met de auto sta je binnen 10 minuten bij zee.... en de campings aan zee zijn niet zo goedkoop....
Vanaf 22u wordt het stil en kun je, als je dat zou willen, lekker slapen.
Wel een groot nadeel voor mij is dat er in de directe omgeving geen boodschappen gehaald kunnen worden.
Koude frisdrank zit er voor mij dus niet in. Net zo min als koel bewaren van kaas, jus d'orange of toetjes.
Want het handigst is natuurlijk om bij de laatste winkel alle boodschappen in 1 keer te halen.
Ff 8km naar de winkel en weer terug.... Mwa.. Geen zin in...

Maar ik mag niet klagen... Ik red me wel.

Bovendien heb ik laatst 2x een rustdag gehad en ben ik naar zee geweest.
Ooooo...... Lekker!!!!
Dat koele water. En daarna bruinbakken...
Lekkere golven waar je heerlijk in kunt staan, of in springen, of weet ik veel.....

De dagen dat ik fiets zijn kort en goed te doen.
1 dag wil ik nog wel speciaal vermelden.
De dag dat ik van Bias naar Messanges reed ging weer een stuk over de Velodyssee.
Mijn zeer gewaardeerde ex-collega had in zijn vakantie een schelp aan een paal gehangen en mij uitgelegd waar ie hing.

Toen ik hem uiteindelijk gevonden had stond er een leuke tekst ingeschreven.
Op zich lijkt het niks voor te stellen maar zo iets simpels houd je toch een paar uur van te voren bezig en is toch een soort contact met de vertrouwde wereld in Nederland.
Hardstikke leuk, Ernst.
Dankjewel.

Rustige dagen. 40 tot 50km fietsen in een bosrijke omgeving over redelijk vlakke paden.
Woensdag reed ik het laatste half uur naar Saubrigues.
Toen veranderde het landschap opeens.
Over smalle bochtige landweggetjes reed ik over heuvels, langs velden met mais, zonnebloemen, bermen vol bloemen.
Huizen met palmen, oleanders bananenbomen en op de achtergrond de Pyreneeën.
Zo mooi!
Gisteren om 9u vertrokken en na 20 minuten sta ik aan het eind van een doodlopend karrespoor bij een boer op z'n erf.
Helaas, het hele stuk weer terug. Google...
Daarna een omweg gereden en rij ik over de weg over het meer  Marais d'Orx.
Heel mooi.
Vanaf dat moment rij ik naar de kust en ben echt verbaasd hoe mooi het is in Bayonne, Biarritz en tenslotte Saint Jean de Luz.
De laatste 15km gaan op en neer en niet zo'n beetje ook.
Maar wat ben ik blij wanneer ik merk dat ik elke steile beklimming omhoog kan fietsen.
7 weken fietsen heeft wat opgeleverd.
Ik krijg power in de benen!!

De geplande 50km worden er uiteindelijk 66. Mede doordat de Velodyssee mij een omweg laat rijden.
Maar met zo'n mooie omgeving is dat geen enkel bezwaar.
Op de camping daal ik, nadat de tent is opgezet, af naar de zee die op 200mtr afstand is.

Heerlijk!!

S avonds koelt het af naar 24 graden en is er vanwege 14 juli vuurwerk als het donker is.

Vandaag neem ik het er van.
Er waait een windje, de tent blijft staan en er is een mooie zee voor de kust.

Groetjes van mij

1. Gerrit Bonestroo:
    Zet hem op jan
  2. Jan Leusink:
    Komt goed Gerrit.
    Sterkte joh!
  3. Chris en Wil:
    Ha, Jan
    Een heerlijk ontspannen verhaal!
    Het genieten spat er van af!
    Al zul je ook wel eenzame momentjes hebben!
    Veel succes, verder!
    Groetjes uit Zwolle!
  4. Jan Leusink:
    15 juli 2022
    Hoi. Inderdaad. Goed gezien.
    Jullie nog in Heerde?
  5. Pabe:
    15 juli 2022
    Jan je het weer mooi op papier gezet hoe jij het onder vind,geniet ervan.
  6. Henk en Annie Woertink w:
    Nou Jan mooi verhaal je gaat al aardig richting Spanje ,wat is de zee hier prachtig hè psalm 104
  7. Jan Leusink:
    15 juli 2022
    De zee is hier prachtig. Even als de bergen. Andere gewassen. De warmte.
    Hoe anders dan op de noordpool. Hoe anders als in Nederland.
    We hebben een creatieve Vader.
    Alles geschapen om er te van genieten.
    En hoe machtig God is.... Fiets maar eens naar Spanje. Om een indruk te krijgen hoe groot de aarde is.
    En die is maar een stipje in het heelal....
  8. Martijn en Sharon:
    Hoi Jan,

Ik liep even een beetje achter met lezen, maar ik ben weer helemaal bij. Wat stoer dat u al die dagen fietst en dat helemaal naar de Algarve. Respect! Ik snap dat het af en toe eenzaam is, maar gelukkig bestaat er tegenwoordig zo iets als videobellen :). Maar daarom ook even een berichtje vanuit Ommen, om u aan te moedigen. Wij doen het u niet na. Geniet er van en ik ben benieuwd naar de komende verhalen en foto's.

Groeten, Martijn, Sharon en Try
  9. Jan Leusink:
    15 juli 2022
    Leuk dat jullie mij volgen. Maar jullie hoeven geen u te zeggen, hoor.
    Dan voel ik me zo oud...
    Netjes, maar niet nodig, hoor!
  10. Martijn en Sharon:
    15 juli 2022
    Oké we zullen het niet meer doen oom Jan ;). Het is leuk om te volgen. En je kunt mooi schrijven.
  11. Ernst:
    16 juli 2022
    haha, gevonden Jan! Cool dat hij daar nog hing. Enne de tekst in de schelp....helemaal voor jou! Respect wat je allemaal neerzet. Ik mag hopen dat het zeer binnenkort ietsje koeler wordt daar waar je nu op af rijdt. En anders, net als vroeguh, gewoon wekkertje op 5u en gaan met die banaan :-)
    Met 's middags dan een heeeel lang dutje (schijnt in spanje normaal te zijn!) Zet hem op en groet from ernie